Generelle betingelser og instruktioner
Artikel 1 - Definitioner Med henblik på disse betingelser gælder følgende definitioner: Fortrydelsesfrist: den periode, inden for hvilken forbrugeren kan udøve sin fortrydelsesret; Forbruger: den fysiske person, der ikke handler under udøvelse af et erhverv eller en virksomhed og indgår en fjernsalgsaftale med iværksætteren; Dag: kalenderdag; Varighedstransaktion: En fjernsalgsaftale vedrørende en række produkter og/eller tjenester, hvor forpligtelsen til at levere og/eller købe er spredt over tid; Varig databærer: ethvert middel, der gør det muligt for forbrugeren eller iværksætteren at gemme oplysninger, der er rettet til ham personligt på en måde, der muliggør fremtidig konsultation og uændret gengivelse af de lagrede oplysninger. »Fortrydelsesret«: forbrugerens mulighed for at træde tilbage fra aftalen om fjernsalg inden for fortrydelsesfristen; ›erhvervsdrivende‹: en fysisk eller juridisk person, der tilbyder varer og/eller tjenesteydelser til forbrugere ved fjernsalg; »aftale om fjernsalg«: en aftale, hvorved der inden for rammerne af et system, der er tilrettelagt af den erhvervsdrivende med henblik på fjernsalg af varer og/eller tjenesteydelser, udelukkende gøres brug af en eller flere fjernkommunikationsteknikker frem til og med aftalens indgåelse; »fjernkommunikationsteknik«: ethvert middel, der kan anvendes til indgåelse af en aftale, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende behøver at være til stede i samme rum på samme tid. Generelle betingelser: de nuværende generelle betingelser for iværksætteren.
Artikel 2 - Fortrydelsesret
Forbrugeren har ret til at træde tilbage fra kontrakten inden for 14 dage uden at angive nogen grund.
kontrakten inden for 14 dage uden at angive nogen grund.
I fortrydelsesperioden skal forbrugeren håndtere produktet og dets emballage med omhu.
Hvis forbrugeren udøver sin fortrydelsesret, skal han returnere produktet med alt det leverede tilbehør og
tilbehør og om muligt i sin oprindelige tilstand i overensstemmelse med rimelige instruktioner fra
iværksætter.
Artikel 3 - Anvendelighed Disse generelle betingelser gælder for hvert tilbud fra iværksætteren og for hver fjernkontrakt og ordre, der er indgået mellem iværksætteren og forbrugeren. Før fjernkontrakten indgås, vil teksten til disse generelle betingelser blive gjort tilgængelig for forbrugeren. Hvis dette ikke er rimeligt muligt, inden fjernkontrakten indgås, vil det blive angivet, at de generelle betingelser kan inspiceres i iværksætterens lokaler, og at de vil blive sendt gratis til forbrugeren så hurtigt som muligt efter anmodning. Hvis aftalen om fjernsalg indgås elektronisk, kan teksten til disse almindelige betingelser uanset det foregående afsnit og inden indgåelsen af aftalen om fjernsalg stilles til rådighed for forbrugeren elektronisk på en sådan måde, at den let kan lagres af forbrugeren på et varigt medium; hvis dette ikke med rimelighed er muligt, skal det inden indgåelsen af aftalen om fjernsalg angives, hvor de almindelige betingelser er tilgængelige i elektronisk form, og at de vil blive sendt elektronisk eller på anden måde gratis til forbrugeren efter anmodning. Hvis der ud over disse generelle betingelser gælder specifikke produkt- eller tjenesteydelsesbetingelser, finder andet og tredje afsnit tilsvarende anvendelse, og i tilfælde af modstridende generelle betingelser kan forbrugeren altid påberåbe sig den gældende bestemmelse, der er mest gunstig for ham. Hvis en eller flere bestemmelser i disse generelle betingelser på noget tidspunkt er helt eller delvist ugyldige eller annullerede, forbliver kontrakten og disse generelle betingelser ellers i kraft, og den pågældende bestemmelse erstattes straks efter gensidig aftale med en bestemmelse, der kommer så tæt som muligt på betydningen af den oprindelige bestemmelse. Situationer, der ikke er reguleret i disse generelle betingelser, skal bedømmes »i ånden« i disse generelle betingelser. Enhver usikkerhed med hensyn til fortolkningen eller indholdet af en eller flere bestemmelser i vores vilkår og betingelser skal fortolkes »i ånden« af disse generelle vilkår og betingelser.
Artikel 4 - Tilbuddet Hvis et tilbud har en begrænset gyldighedsperiode eller er underlagt betingelser, skal dette udtrykkeligt fremgå af tilbuddet. Tilbuddet er uden forpligtelse. Iværksætteren har ret til at ændre og justere tilbuddet. Tilbuddet indeholder en fuldstændig og nøjagtig beskrivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Beskrivelsen er tilstrækkelig detaljeret til at gøre det muligt for forbrugeren at foretage en korrekt vurdering af tilbuddet. Hvis iværksætteren bruger billeder, er disse en sandfærdig gengivelse af de tilbudte produkter og / eller tjenester. Åbenlyse fejl eller åbenlyse fejl i tilbuddet binder ikke iværksætteren. Alle billeder, specifikationer og data i tilbuddet er vejledende og kan ikke være en grund til udskiftning eller opløsning af aftalen. Billeder af produkter er en sand repræsentation af de tilbudte produkter. Operatøren kan ikke garantere, at de viste farver svarer nøjagtigt til de virkelige farver på produkterne. Hvert tilbud indeholder sådanne oplysninger, at det er klart for forbrugeren, hvilke rettigheder og forpligtelser der er knyttet til accept af tilbuddet. Dette vedrører især: eventuelle transportomkostninger, hvordan aftalen skal indgås, og hvilke skridt der er nødvendige med henblik herpå, hvorvidt fortrydelsesretten finder anvendelse, hvordan betaling, levering og opfyldelse af aftalen skal finde sted, hvor længe tilbuddet skal accepteres, eller hvor længe den erhvervsdrivende skal garantere prisen, niveauet for taksten for fjernkommunikation, hvis omkostningerne ved brug af fjernkommunikationsteknikken beregnes på et andet grundlag end den grundlæggende standardtakst for den anvendte kommunikationsteknik om aftalen vil blive arkiveret, efter at den er indgået, og i givet fald hvordan forbrugeren kan få adgang til den; hvordan forbrugeren inden aftalens indgåelse kan kontrollere de oplysninger, som forbrugeren har givet i forbindelse med aftalen, og om ønsket korrigere dem; ethvert andet sprog ud over nederlandsk, som aftalen kan indgås på; de adfærdskodekser, som den erhvervsdrivende har tilsluttet sig, og hvordan forbrugeren kan få adgang til disse adfærdskodekser elektronisk; og minimumsvarigheden af aftalen om fjernsalg i tilfælde af en transaktion, der varer i en længere periode. Valgfrit: tilgængelige størrelser, farver, materialetype.
Artikel 5 - Aftalen Aftalen indgås med forbehold af bestemmelserne i stk. 4 på det tidspunkt, hvor forbrugeren accepterer tilbuddet og opfylder de angivne betingelser. Hvis forbrugeren har accepteret tilbuddet elektronisk, anerkender den erhvervsdrivende straks modtagelsen af den elektroniske accept af tilbuddet. Så længe modtagelsen af denne accept ikke er blevet bekræftet af iværksætteren, kan forbrugeren opløse kontrakten. Hvis kontrakten indgås elektronisk, skal iværksætteren træffe passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at beskytte den elektroniske transmission af data og sikre et sikkert webmiljø. Hvis forbrugeren kan betale elektronisk, skal iværksætteren træffe passende sikkerhedsforanstaltninger. Den erhvervsdrivende kan - inden for de juridiske rammer - undersøge forbrugerens evne til at opfylde sine betalingsforpligtelser samt alle fakta og faktorer, der er vigtige for en ansvarlig indgåelse af fjernsalgsaftalen. Hvis den erhvervsdrivende på grundlag af denne undersøgelse har gode grunde til ikke at indgå aftalen, har han ret til at afvise en ordre eller ansøgning eller til at knytte særlige betingelser til dens udførelse, samtidig med at han giver en begrundelse. Den erhvervsdrivende skal sende følgende oplysninger til forbrugeren sammen med varerne eller tjenesteydelserne, skriftligt eller på en sådan måde, at forbrugeren kan opbevare dem på en let tilgængelig måde på et varigt medium: a. adressen på den erhvervsdrivendes kontor, hvor forbrugeren kan indgive en klage, b. betingelserne og den måde, hvorpå forbrugeren kan udøve sin fortrydelsesret, eller en klar erklæring om, at fortrydelsesretten ikke finder anvendelse, c. oplysninger om garantier og eksisterende eftersalgsservice, d. oplysningerne i artikel 4, stk. 3, i disse betingelser, e. kravene til udøvelse af fortrydelsesretten, f. betingelserne for udøvelse af oplysningerne om garantier og eksisterende eftersalgsservice, medmindre den erhvervsdrivende allerede har givet disse oplysninger til forbrugeren inden opfyldelsen af aftalen, jf. artikel 4, stk. 2. 3 i disse betingelser, medmindre den erhvervsdrivende allerede har givet disse oplysninger til forbrugeren forud for aftalens opfyldelse, e. kravene til udøvelse af fortrydelsesretten, f. betingelserne for udøvelse af oplysningerne om garantier og eksisterende eftersalgsservice, d. de oplysninger, der er omhandlet i artikel 4, stk. 3, i disse betingelser, medmindre den erhvervsdrivende allerede har givet disse oplysninger til forbrugeren forud for aftalens opfyldelse, e. betingelserne for opsigelse af aftalen, hvis aftalen har en varighed på mere end et år eller er af ubestemt varighed. I tilfælde af en transaktion, der varer i en bestemt periode, gælder bestemmelsen i det foregående afsnit kun for den første levering. Hver kontrakt indgås under suspensive betingelser om tilstrækkelig tilgængelighed af de relevante produkter.
Artikel 6 - Fortrydelsesret Ved køb af produkter har forbrugeren mulighed for at trække sig ud af kontrakten uden at give grunde i en periode på 14 dage. Denne refleksionsperiode starter dagen efter modtagelse af produktet af forbrugeren eller en repræsentant, der er udpeget på forhånd af forbrugeren og gjort kendt for iværksætteren. I løbet af refleksionsperioden vil forbrugeren håndtere produktet og dets emballage med omhu. Han vil kun pakke ud eller bruge produktet i det omfang, det er nødvendigt for at vurdere, om han vil beholde produktet. Hvis han udøver sin fortrydelsesret, skal han returnere produktet til den erhvervsdrivende med alt det medfølgende tilbehør og - hvis det er rimeligt muligt - i dets oprindelige stand og originale emballage i overensstemmelse med de rimelige og klare instruktioner, som den erhvervsdrivende har givet. Hvis forbrugeren ønsker at udøve sin fortrydelsesret, er han forpligtet til at gøre dette kendt for iværksætteren inden for 14 dage efter modtagelse af produktet. Forbrugeren skal meddele dette ved en skriftlig meddelelse/email. Når forbrugeren har meddelt, at han ønsker at udøve sin fortrydelsesret, skal han returnere produktet inden for 14 dage. Forbrugeren skal bevise, at de leverede varer blev returneret rettidigt, f.eks. ved hjælp af et bevis for afsendelse. Hvis kunden ikke har udtrykt sit ønske om at bruge sin fortrydelsesret eller ikke har returneret produktet til iværksætteren efter udløbet af de perioder, der er nævnt i stk. 2 og 3, er købet et faktum.
Artikel 7 - Omkostninger ved fortrydelse Hvis forbrugeren udøver sin fortrydelsesret, skal han bære omkostningerne ved at returnere varerne. Hvis forbrugeren har betalt et beløb, skal den erhvervsdrivende tilbagebetale dette beløb hurtigst muligt og senest 14 dage efter udøvelsen af fortrydelsesretten. Dette er under forudsætning af, at produktet allerede er modtaget tilbage af den erhvervsdrivende, eller at der kan fremlægges afgørende bevis for fuld returnering.
Artikel 8 - Udelukkelse af fortrydelsesretten Den erhvervsdrivende kan udelukke forbrugerens fortrydelsesret for produkter beskrevet i stk. 2 og 3. Udelukkelsen af fortrydelsesretten er kun gyldig, hvis den erhvervsdrivende tydeligt har angivet dette i tilbuddet eller i det mindste i god tid inden aftalens indgåelse. Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for produkter: a. der blev oprettet af iværksætteren i henhold til forbrugerens specifikationer; b. der er klart personliggjort i naturen; c. der ikke kan returneres på grund af deres art; d. der ødelægger eller ældes hurtigt; e. hvis pris er underlagt udsving på det finansielle marked, som den erhvervsdrivende ikke har indflydelse på; f. for individuelle aviser og magasiner; g. for lyd- og videooptagelser og computersoftware, som forbrugeren har brudt forseglingen for; h. for hygiejneprodukter, som forbrugeren har brudt forseglingen for. Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for tjenesteydelser: a. vedrørende indkvartering, transport, forplejning eller fritidsaktiviteter, der skal udføres på en bestemt dato eller i en bestemt periode; b. hvor leveringen er påbegyndt med forbrugerens udtrykkelige samtykke inden udløbet af fortrydelsesfristen; c. vedrørende væddemål og lotterier.
Artikel 9 - Prisen I løbet af den gyldighedsperiode, der er angivet i tilbuddet, vil priserne på de tilbudte produkter og / eller tjenester ikke blive forhøjet, med undtagelse af prisændringer på grund af ændringer i momssatser. I modsætning til det foregående afsnit kan iværksætteren tilbyde produkter eller tjenester, hvis priser er underlagt udsving på det finansielle marked, og som iværksætteren ikke har nogen indflydelse på, med variable priser. Denne forbindelse til udsving og det faktum, at alle nævnte priser er målpriser, vil blive nævnt i tilbuddet. Prisstigninger inden for 3 måneder efter kontraktens indgåelse er kun tilladt, hvis de er resultatet af lovbestemte forordninger eller forskrifter. Prisstigninger fra 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis den erhvervsdrivende har angivet det, og: a. de er resultatet af lovbestemte regler eller bestemmelser; eller b. forbrugeren har ret til at opsige aftalen den dag, hvor prisstigningen træder i kraft. Alle priser er med forbehold for tryk- og tastefejl. Vi påtager os intet ansvar for konsekvenserne af tryk- og satsfejl. I tilfælde af tryk- og satsfejl er entreprenøren ikke forpligtet til at levere produktet i henhold til den forkerte pris.
Artikel 10 - Overensstemmelse og garanti Den erhvervsdrivende garanterer, at produkterne og/eller tjenesteydelserne er i overensstemmelse med aftalen, med de specifikationer, der er angivet i tilbuddet, med rimelige krav til soliditet og/eller egnethed til formålet og med de lovbestemmelser og/eller officielle bestemmelser, der er gældende på datoen for aftalens indgåelse. Hvis det er aftalt, garanterer den erhvervsdrivende også, at produktet er egnet til andet end normal brug. En garanti, der gives af den erhvervsdrivende, producenten eller importøren, påvirker ikke de juridiske rettigheder og krav, som forbrugeren kan gøre gældende over for den erhvervsdrivende på grundlag af kontrakten. Eventuelle defekte eller forkert leverede produkter skal rapporteres skriftligt til den erhvervsdrivende inden for 14 dage efter levering. Produkterne skal returneres i deres originale emballage og i ny stand. Entreprenørens garantiperiode svarer til fabrikkens garantiperiode. Entreprenøren er dog aldrig ansvarlig for produkternes endelige egnethed til hver enkelt anvendelse af forbrugeren eller for nogen form for rådgivning vedrørende brugen eller anvendelsen af produkterne.
Garantin gäller inte om: konsumenten själv har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna eller låtit tredje man reparera och/eller modifiera dem; de levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt behandlats oaktsamt eller behandlats i strid med entreprenörens anvisningar och/eller förpackningen; felet helt eller delvis beror på föreskrifter som regeringen har meddelat eller kommer att meddela om de använda materialens beskaffenhet eller kvalitet.
Artikel 11 - Levering og udførelse Virksomheden vil være yderst omhyggelig med at modtage og udføre produktordrer. Med forbehold for det, der er angivet i artikel 4 i disse generelle vilkår og betingelser, vil virksomheden udføre accepterede ordrer straks, men senest inden for 30 dage, medmindre forbrugeren har aftalt en længere leveringsperiode. Hvis leveringen forsinkes, eller hvis en ordre ikke kan eller kun kan udføres delvist, vil forbrugeren blive informeret om dette senest 30 dage efter, at ordren blev afgivet. I så fald har forbrugeren ret til at annullere kontrakten uden omkostninger og til at kræve erstatning. I tilfælde af annullering i overensstemmelse med det foregående afsnit refunderer iværksætteren det beløb, som forbrugeren har betalt, så hurtigt som muligt, men senest 14 dage efter annulleringen. Hvis levering af et bestilt produkt viser sig at være umuligt, vil iværksætteren gøre alt for at levere en erstatningsartikel. Senest på leveringstidspunktet vil det klart og forståeligt blive angivet, at der leveres en erstatningsartikel. Med erstatningsartikler kan annulleringsretten ikke udelukkes. Omkostningerne ved enhver returtransport bæres af entreprenøren. Risikoen for skade og / eller tab af produkter ligger hos entreprenøren indtil leveringstidspunktet til forbrugeren eller en repræsentant, der tidligere er udpeget og gjort kendt for entreprenøren, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.
Artikel 12 - Transaktioner med forlænget løbetid: opsigelsesfrist og forlængelse Opsigelse Forbrugeren kan til enhver tid opsige en tidsubegrænset aftale om regelmæssig levering af varer (herunder elektricitet) eller tjenesteydelser i overensstemmelse med de aftalte opsigelsesregler og med et opsigelsesvarsel på højst en måned. Forbrugeren kan opsige en tidsbegrænset aftale om regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenesteydelser til enhver tid ved udløbet af den tidsbegrænsede periode i overensstemmelse med de gældende opsigelsesregler og med et opsigelsesvarsel på højst en måned. Forbrugeren kan opsige de kontrakter, der er nævnt i de foregående afsnit: til enhver tid og ikke begrænset til opsigelse på et bestemt tidspunkt eller i en bestemt periode; i det mindste opsige dem på samme måde som de blev indgået af ham; altid opsige dem med samme opsigelsesperiode som iværksætteren selv. Forlængelse En tidsbegrænset kontrakt, der er indgået om regelmæssig levering af varer (herunder elektricitet) eller tjenesteydelser, kan ikke implicit forlænges eller fornyes for en bestemt periode. Uanset det foregående afsnit kan en tidsbegrænset kontrakt, der er indgået om regelmæssig levering af dagblade eller ugeblade, stiltiende forlænges for en bestemt periode, der ikke overstiger tre måneder, forudsat at forbrugeren kan opsige den fornyede kontrakt ved udgangen af forlængelsesperioden med højst en måneds varsel. En tidsbegrænset aftale om regelmæssig levering af varer eller tjenesteydelser kan kun forlænges stiltiende på ubestemt tid, hvis forbrugeren til enhver tid kan opsige den med et varsel på højst en måned og med et varsel på højst tre måneder, hvis aftalen vedrører regelmæssig levering af dagblade eller ugeaviser eller tidsskrifter, men mindre end en gang om måneden. En tidsbegrænset aftale om regelmæssig levering af dagblade eller ugeblade og tidsskrifter som introduktion (prøve- eller introduktionsabonnement) forlænges ikke implicit og ophører automatisk efter prøve- eller introduktionsperioden.løbetid Hvis en aftale har en løbetid på mere end et år, kan forbrugeren opsige aftalen til enhver tid efter et år med højst en måneds varsel, medmindre der er rimelige og saglige grunde til ikke at gøre det inden udløbet af den aftalte løbetid.
Artikel 13 - Betaling Medmindre andet er aftalt, skal de beløb, som forbrugeren skylder, betales inden for 7 arbejdsdage efter starten af refleksionsperioden som omhandlet i artikel 6, stk. 1. I tilfælde af en aftale om levering af en tjenesteydelse starter denne periode, efter at forbrugeren har modtaget bekræftelsen af aftalen. Forbrugeren har pligt til straks at rapportere unøjagtigheder i betalingsoplysninger, der er leveret eller nævnt til iværksætteren. I tilfælde af manglende betaling fra forbrugeren har iværksætteren, med forbehold af juridiske begrænsninger, ret til at opkræve de rimelige omkostninger, der er meddelt på forhånd til forbrugeren.
Artikel 14 - Klageprocedure Klager over udførelsen af kontrakten skal indsendes til iværksætteren inden for 7 dage fuldt og tydeligt beskrevet, efter at forbrugeren har opdaget manglerne. Klager indsendt til iværksætteren vil blive besvaret inden for en periode på 14 dage fra modtagelsesdatoen. Hvis en klage kræver en forudsigelig længere behandlingstid, vil iværksætteren svare inden for 14-dages perioden med en meddelelse om modtagelse og en angivelse af, hvornår forbrugeren kan forvente et mere detaljeret svar. Hvis klagen ikke kan løses ved gensidig aftale, opstår der en tvist, som er underlagt tvistbilæggelsesproceduren. En klage annullerer ikke iværksætterens forpligtelser, medmindre iværksætteren angiver andet skriftligt. Hvis en klage betragtes som berettiget af iværksætteren, vil iværksætteren efter eget skøn enten udskifte eller reparere de leverede produkter gratis.
Artikel 15 - Tvister Aftaler mellem iværksætteren og forbrugeren, som disse generelle betingelser vedrører, er udelukkende underlagt hollandsk lov. Selv hvis forbrugeren er bosiddende i udlandet.